NIEPOKÓJ I STRES

NIEPOKÓJ I STRES
- MUSZĘ ZARAZ A JESZCZE MAM....

Dr n. med. Krzysztof Piwowarczyk, mgr farm. Ilona Ślugaj

NIEPOKÓJ I STRES

Stres towarzyszy nam na co dzień. Jest reakcją organizmu na każdą sytuację, która wydaje się trudna, zagrażająca lub jedynie odbiegająca od codzienności, nawet pozytywnie. Jest bodźcem do wytwarzania adrenaliny, mobilizującego hormonu, który przygotowuje organizm do reakcji “walcz” lub “uciekaj”. Stres może działać mobilizująco, stąd występuje również w sytuacjach pozytywnych, jak ślub, narodziny dziecka, podjęcie nowej pracy. Stres przedłużający się, zwłaszcza jeśli trudno dać sobie z nim radę, może prowadzić do niekorzystnych fizycznych i emocjonalnych objawów, takich jak zmęczenie i niepokój. 

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY STRESU

Najczęściej przyczyną niepokoju, który powoduje sięganie po środki uspokajające, jest sposób w jaki odbieramy okoliczności, które nas spotykają. Nasilenie niepokoju wywołanego stresem jest zależne od różnych przyczyn, których odbiór jest bardzo subiektywny. Poza obiektywnymi przyczynami stresu, zakres bodźców działających negatywnie jest dla każdego inny. Dla jednych stresem jest zmiana pracy lub rozpoczęcie działalności na własny rachunek, a dla drugich większym stresem jest praca, w której podlegają przełożonemu. Najczęstsze obiektywne, zewnętrzne przyczyny stresu, prowadzącego do niepokoju to: utrata najbliższej osoby (śmierć, rozwód), problemy małżeńskie, rodzinne, zawarcie związku małżeńskiego, urodzenie się dziecka, przeprowadzka, emigracja, zmiana pracy, utrata pracy, zła organizacja pracy, manipulacyjny przełożony, trudności materialne i długi, nieprzekraczalne terminy, brak przyjaciół. Najczęstsze przyczyny związane z naszą osobowością to m.in. nieodpowiednie przygotowanie w dzieciństwie i młodości do podejmowania decyzji lub rozwiązywania problemów, stawianie sobie niemożliwych do osiągnięcia celów, nadmiar ambicji. 

KIEDY OBJAWY STRESU SĄ NIEPOKOJĄCE I NALEŻY SIĘ SKONTAKTOWAĆ Z LEKARZEM?

  • Niepokojące objawy nadmiernego stresu to m.in. lęk, niepokój, bezsenność, ból głowy i karku, napięcie mięśni, przyspieszone bicie serca (palpitacje), kłopoty z pamięcią, zaburzenia koncentracji. Niepokojącymi objawami są również: zaburzenia odżywiania (np. przejadanie się lub brak apetytu) oraz pewne nasilające się objawy chorobowe, takie jak: problemy skórne lub ich nasilenie, nasilenie astmy oskrzelowej, choroba wrzodowa żołądka lub dwunastnicy, nadciśnienie. 
  • We wszystkich sytuacjach, w których tobie albo twojemu otoczeniu wydaje się, że sytuacja wymyka się już spod kontrolo należy szukać profesjonalnej pomocy psychologicznej lub lekarskiej. 

POSTĘPOWANIE W RADZENIU SOBIE ZE STRESEM

Jeśli chcesz spróbować radzić sobie samemu, spróbuj uregulować swoje życie zewnętrzne i wewnętrzne, a jeśli ci się to nie udaje – poszukaj profesjonalnej pomocy (telefon zaufania, psychoteraputa, poradnia zdrowia psychicznego). Doraźnie możesz zastosować środki łagodnie uspokajające, ale pamiętaj że mogą one tylko krótkotrwale pomóc ci przetrzymać trudną sytuację.