Przedawkowanie leków

O lekach bez recepty » Przedawkowanie leków

CO ROBIĆ W PRZYPADKU PRZYJĘCIA WIĘKSZEJ DAWKI LEKU?

Dr n. med. Krzysztof Piwowarczyk, mgr farm. Ilona Ślugaj

Leki są silnymi substancjami chemicznymi i dlatego co pewien czas mamy do czynienia ze świadomym lub nieświadomym przedawkowaniem leków lub zatruciami lekami.

Przypadkowe zatrucia lekami najczęściej zdarzają się u  dzieci. Należy wiedzieć, że odczucia smakowe u dzieci mogą być nieco inne niż u dorosłych.  Dziecko może połknąć nawet najbardziej niesmaczne tabletki lub wypić najbardziej  niesmaczne toksyczne chemikalia.

Jeżeli dojdzie w twoim otoczeniu do przypadkowego połknięcia nieodpowiedniej dawki lub nieodpowiedniego leku, działaj szybko, ale jednocześnie spokojnie. Nie trać głowy, bo w ten sposób nie udzielisz pomocy. Pomagaj  zgodnie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.

Jeżeli zatruty jest w pełni przytomny, spróbuj wywołać wymioty, a potem podaj czystą wodę do picia. Dotyczy to tylko chorych przytomnych i zatrutych lekami. Nigdy nie wywołuj wymiotów u zatrutego chemikaliami, benzyną,  kwasami, zasadami oraz u zatrutych nieprzytomnych lub z zaburzeniami oddychania. Wywołanie  wymiotów w opisanych sytuacjach może spowodować bardzo groźnie powikłania, niekiedy nie do opanowania.

Wezwij natychmiast pogotowie ratunkowe, podaj następujące informacje o zatruciu i zatrutym:     

  • jaki lek i o której godzinie został przyjęty;     
  • jaka ilość leku została przyjęta (zabezpiecz opakowania);     
  • czy zatruty choruje na jakąś chorobę przewlekłą, np. cukrzycę;     
  • jeżeli doszło do zatrucia u dziecka, podaj ile ma lat i ile waży.

Zawsze pilnuj dziecka, gdy przebywa w mieszkaniu lub domu w miejscach, w których przechowywane są substancje chemiczne, środki czyszczące lub leki – nawet zabezpieczone. Większość zatruć lekami i środkami chemicznymi u dzieci zdarza się w łazience lub kuchni. 

Jeśli chcesz przeczytać o przypadku zatrucia dziecka benzyną - kliknij tutaj >>